FANDOM

Twierdza
1395497173-1324468808-o
Stronghold
Producent Firefly Studios
Wydawca Take-Two Interactive
Dystrybutor Play-It
Data wydania 18 października 2001 (Świat), 30 listopada 2001 (Polska)
Gatunek Symulacyjna, Ekonomiczna, RTS
PLatforma Microsoft Windows

Twierdza (ang. Stronghold) to gra stworzona przez firmę Firefly Studios, połączenie symulatora budowy średniowiecznych zamczysk, strategii ekonomicznej polegającej na zarządzaniu miastem i RTS'a.

Akcja gry toczy się w średniowiecznej Europie, a gracz zakłada nowe osady, rozbudowuje je, wznosi potężne twierdze oraz toczy batalie z udziałem różnorodnych wojsk. Nasze zamki możemy dowolnie projektować z szeregu gotowych elementów aby najlepiej pełniły funkcje, tworzymy infrastrukturę ekonomiczną i gospodarczą osady, wznosimy budynki, które zapewnią poddanym pracę, żywność i pieniądze.

  • specjalny system zarządzania zasobami - wieśniacy tworzeni są automatycznie i sami starają się znaleźć sobie zajęcie.
  • wiele typów murów i wież, sprzętu obronnego.
  • w kampanii, składającej się z 21 misji walczymy z czterema przeciwnikami, kampania ekonomiczna, zawierająca 5 misji, trybie wolnego budowania, który pozwala bezstresowo rozbudowywać swoje królestwo. W trybie gry wieloosobowej może uczestniczyć 8 graczy.

Na początku każdej z misji gracz musi zadbać o zapewnienie swoim poddanym pożywienia poprzez budowę sadów czy chat myśliwych. Całość zbiorów przechowywana jest w spichlerzu. Najważniejszym surowcem jest drewno, które do magazynu dostarczają drwale. Oprócz niego potrzebne są też kamienie, żelazo czy smoła, a przede wszystkim złoto.

Pierwsza gra z tej serii spotkała się ze sporym zainteresowaniem, gdyż nie koncentruje się jedynie na aspektach wojskowych. Gracz wcielał się w rolę Lorda, który zależnie od wyboru trybu gry rozbudowuje zamek, broni go czy też atakuje.

Rodzaje misji Edytuj

W Twierdzy występuje podział na część:

Militarną Edytuj

  1. Kampania - do rozegrania mamy 21 misji, walczymy z 4 przeciwnikami (scenariusze połączone w jedną całość).
  2. Przeprowadź oblężenie - mamy do wyboru obronę zamku, bądź jego obleganie (zamki to autentyczne budowle).
  3. Przeprowadź inwazję - możemy modernizować posiadany zamek.
  4. Tryb gry wieloosobowej

Ekonomiczna Edytuj

  1. Kampania ekonomiczna - najważniejszy jest rozwój państwa. Zadania związane są z czystą ekonomią (gromadzenie towaru, przyrost populacji). Mamy 5 takich misji.
  2. Misje ekonomiczne - rozbudowujemy naszą gospodarkę i osiągamy kolejne pułapy rozwoju.
  3. Swobodne budowanie - nie ma przeciwników, zadań do wykonania, budujemy i rozwijamy państwo.
  4. Możemy wybrać drużynę. Jest ich kilka: zielona, żółta, niebieska, czerwona, pomarańczowa i inne.

Wydanie gry Edytuj

Do gry Twierdza został wydany darmowy dodatek Excalibur Pack, również stworzony przez firmę Firefly Studios i wydany przez Take-Two Interactive. W grze można sprawdzić się w roli obrońców takich twierdz jak (pochodzących z czasów króla Artura): Zamek Camelot, Forteca Mordreda oraz Tintagel. Dodatek ten zawiera również 5 autentycznych fortyfikacji: Zamek w Edynburgu, Tower of London, Harlech, Haut-Kœnigsbourg oraz Stolzenfels. Zajmuje około 5 MB.

Natomiast 19 maja 2006 roku Take-Two Interactive wydało wersję specjalną Twierdzy pt. Twierdza Deluxe (ang. Stronghold Deluxe), zawierającą oprócz podstawowej wersji również dodatek Excalibur Pack. 1 listopada 2012 roku zadebiutował Stronghold HD, który umożliwia grę w rozdzielczości nawet do 2560x1600.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki